یک هدیه تبلیغاتی میتواند از یک هدیه تبلیغاتی ارزان مثل آفتابگیر خودرو تا گرانترین و بهترین هدایای تبلیغاتی مانند خودکارهای نفیس جواهرکاری شده یا یک ساعت برند و گرانقیمت را در بر بگیرد و یا حتی خدمات یا تخفیفی را به عنوان هدیه تبلیغاتی میتوان در نظر گرفت. مهمترین اصل در انتخاب هدیه تبلیغاتی نوع مخاطب و میزان تاثیر گذاری آن است. بهترین هدایای تبیغاتی هدایایی هستند که بیشتر و بهتر دیده شوند. مثلا از هدیهای که روی میز کار و یا ساعتی که روی مچ دست بسته میشود یا فلش مموری که شخص اطلاعات مهم و خصوصی خود را در آن همیشه حمل می کند میتوان نام برد که از پر بازدیدترین هدایای تبلیغاتی میتوانند باشند. محل تبلیغ بر روی هدیه باید در دید مناسب باشد و در این نوع تبلیغ معمولاً در مرکز هدیه و بصورت بسیار خلاصه و موجز صورت میگیرد. لزوما بزرگ بودن یا گران بودن یک هدیه تبلیغاتی نمیتواند دلیل بر کارا بودن آن هدیه داشته باشد مثلا حتی یک خودکار کوچک میتواند در جایگاه مناسب خودش از یک کیف گرانقیمت ارزشمندتر و مفیدتر باشد.
برای انتخاب صحیح و درست هدیه تبلیغاتی بهتر است خود را در جایگاه فردی که قرار است هدیه را دریافت کند بگذارید و هدیه ای را در خور آن نوع مخاطب انتخاب نمایید، هدیه ای که در خور عزیزان دریافت کننده باشد و ضمناً دارای کاربردی مناسب. برای درک این که یک استراتژی موثر برای هدیه دادن چیست باید به این نکته فکر کرد که چه چیزی مورد نیاز مخاطب بوده و می تواند استفاده از آن همراه با همنشینی لوگو و تبلیغ شما احساس خوشایندی را منتقل کند مثلاً لذت خوردن یک قهوه گرم و خوش طعم همراه با لوگوی شما بر روی یک لیوان و ... بهرحال هدایای تبلیغاتی برای دامن زدن به یک تبادل مشخص بین گیرنده و دهنده آن طراحی نمی شوند و گیرنده هدیه در واقع بدنبال یک پاداش نیست و فقط هدیه دهندگان بدنبال این امر هستند که به نحوی گیرنده هدیه را تحریک کنند ولی باید این عمل کاملا محتاطانه انجام پذیرد تا کارمندان یا مشتری و یا مخاطب احساس گرفتن رشوه را نداشته باشند چرا که بروز چنین احساسی نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مخرب نیز هست.
به هدیه دادن بهصورت یک فرایند مختصر اما همیشگی برای ایجاد ارتباط نگاه کنید . به نوع هدیه، ارزش آن، خود هدیهگیرنده و به اخلاقیات توجه کنید همچنین به نحوه ارسال و ارائه هدایای تبلیغاتی توجه داشته باشید. بین نیروی فروش و مشتری باید رابطه باشد. اگر هدیه را افرادی از شرکت به مشتری بدهند که با او در ارتباط مستقیم بودهاند، تأثیر بهتری خواهد داشت. برای مشتری بسیار جالب خواهد بود که ببیند از بخش خدمات مشتری یک شرکت، هدیه دریافت میکند.
و بالاخره آنکه برای هدیه دادن هم استراتژی و دستورالعمل کوتاه مدت و بلند مدت خودتان را داشته باشید.